Opublikowano:

Zaproszenie na jesienne warsztaty z Wizualnej Facylitacji

Pracujesz w miejscu, gdzie komunikacja i współpraca między ludźmi ma znaczenie? Jeśli lepsze spotkania poprawią Twoją pracę to oferta jest właśnie dla Ciebie.

Wizualna Facylitacja Spotkań – oferta warsztatów

zaproszenie_20161008

Spotkanie przeznaczone jest dla managerów, liderów, konsultantów, trenerów, coachów, moderatorów oraz każdej osoby pracującej z  grupą.

Ulepsz swoje spotkania, warsztaty oraz szkolenia poprzez wizualną facylitację!

Spotkania są niezbędnym elementem pracy każdej grupy, dają nam możliwość dzielenia się informacjami/wiedzą, podejmowania decyzji i realizacji zadań. Niestety czas spędzany na spotkaniach nie zawsze jest efektywny. Odpowiedzią na te wyzwania w trakcie spotkań opartych na dialogu z grupą jest rola Facylitatora i wykorzystanie wizualizacji.
Sama wizualizacja staje się ważną umiejętnością w wielu obszarach życia zawodowego, gdzie potrzebujemy w prosty sposób przedstawić ideę, zobrazować problem, wskazać zależności.

Ludzie potrafią werbalizować swoje myśli i potrafią też je wizualizować!

wizualna facylitacja spotkan

Na spotkaniu dowiesz się jak łatwo przy użyciu pewnych umiejętności facylitatorskich zmienisz swoje spotkania w przyjemne i inspirujące doświadczenia. Spotkanie będzie miało formę wprowadzenia do tematu technik wizualnych. Będzie się składać z tworzenia własnego słownika symboli, kompozycji wraz z praktycznymi elementami przygotowania flipchartów do prowadzenia Twoich spotkań.

Korzyści z udziału w warsztatach

TWORZENIE Rozszerzysz swoje umiejętności tworzenia wizualnych flipchartów
ROZWÓJ Rozwiniesz swój własny styl pisania i rysowania,  łączenia tekstu i grafiki, efektywnego wykorzystania kolorów, rozwiniesz swój własny słownik wizualnych symboli
PRAKTYKA Będziesz potrafił wykorzystać wizualizację projektując bardziej efektywne i bogatsze w wizualnej formie spotkania, warsztaty, prezentacje, konsultacje

O prowadzącej

kopyIMG_8175-Edit (2)Weronika Kędzierska od 2012 roku jako Scrum Master ułatwia osiąganie wyników indywidualnych i zespołowych, wspiera i koordynuje zespoły pracujące w środowisku zwinnym IT.  W tym celu w trakcie spotkań z zespołami wykorzystuje elementy wizualnej facylitacji.  Jest również dyplomowanym Coachem oraz certyfikowanym Trenerem Biznesu.

Zapisz się na warsztaty

Aby zapisać się na szkolenie skorzystaj z formularza na stronie https://weronikakedzierska.wordpress.com/wydarzenia/  lub wyślij maila na adres: weronika.kedzierska@outlook.com . O rezerwacji miejsca decyduje kolejność wpłat na konto.

Data: 08.10.2016 w godzinach 10:00 – 14:00
Cena: 320zł
Miejsce: Wrocław

Każdy z uczestników otrzyma zestaw startowy (składający się z wysokiej jakości markerów), materiały dodatkowe oraz certyfikat uczestnictwa.  W cenę warsztatu wliczone są przerwy kawowe. Wystawiam faktury VAT, proszę o podanie danych w chwili zgłoszenia uczestnictwa.

smart4

Opublikowano:

Linia Czasu

Czasami najprostsze w formie metody generują najlepsze rezultaty. Tak brzmiała moja teza  w trakcie spotkania pt. „Narzędziownia” Coaching Week 2016 organizowanego przez International Coach Fedaration.
Przez ostatnie trzy lata przez moderowane przeze mnie linie czasu przewinęło się wiele zespołów zwinnych (bywało, że wraz z przedstawicielami klienta), a także zespoły project managerów, managerów liniowych oraz grupy coachów indywidualnych. Prezentowane narzędzie świetnie stymulowało pamięć uczestników, tworząc duży obraz pochodzący z wielu perspektyw. Każda z grup zauważała nowe perspektywy, połączenia i wzory, pochodzące z chronologicznie przedstawionych wydarzeń.

Wizualna linia

Koncepcja linii czasu jest szeroko znana w coachingu indywidualnym. Przedstawiając jej „nową wersję” grupie Coachów byłam bardzo ciekawa reakcji uczestników. Jak sama nazwa wskazuje metoda jest bardzo prosta i opiera się na wizualnej linii. Wyróżniamy kilka rodzajów linii czasu. Bywa, że linie rozciągają się od przeszłości do przyszłości lub od teraźniejszości do przyszłości.
W opisywanym narzędziu linia czasu przebiega od tyłu (przeszłość) do przodu (teraźniejszość). Cieszę się, że przedstawiona metoda pracy z grupą spotkała była dla uczestników czymś nowym i wiele osób zadeklarowało chęć wykorzystania jej w praktyce.

Wykorzystanie linii

Narzędzie to świetnie sprawdza się w trakcie retrospekcji oraz spotkań podsumowujących dłuższy okres czasu (więcej niż tydzień lub dwa). Dzięki niemu mamy możliwość zebrania zapamiętanych danych pochodzących nawet z ostatniego roku. Wizualny zapis danych i wydarzeń ułatwia uczestnikom zauważenie wzorów i połączeń. Świetnie łączy fakty (twarde dane) z indywidualnymi odczuciami (pokazując zmiany energii grupy).

Perspektywa

WP_20160520_006_2
Aby zagwarantować otwartość i zrozumienie, niezwykle ważne jest wprowadzenie do ćwiczenia. Przykładowo może wyglądać tak: „Będziemy dziś spoglądać z wyższej perspektywy na ostatni okres współpracy. Chcemy zrozumieć wspólną historię opowiedzianą przez każdego uczestnika. Wzniesiemy się niczym balonem i stworzymy linie czasu, która pokaże nam wydarzenia z danego okresu. Jak już będziemy mieć pełen obraz wydarzeń od przeszłości do teraz, poszukamy wzorów i będziemy eksplorować tematy, które nas zaciekawią.”
Nad poszukiwaniem wydarzeń możemy pracować indywidualnie lub w małych grupach (tworząc kilka linii czasu). Dla tej drugiej opcji potrzebujemy przewidzieć więcej czasu na dyskusję w ramach małych zespołów.
WP_20160520_005_2

Kolor ma znaczenie

Uczestnicy piszą czytelnie na karteczkach wydarzenia, które zapamiętali i są dla nich osobiście ważne lub wpływowe. W kolejnym etapie będą je przyklejać chronologicznie, powyżej lub poniżej narysowanej linii czasu (możemy wykorzystać flipchart lub tablicę suchościeralną).
Istnieje wiele możliwości kodowania kolorów. Przykładowo mogą to być odczucia (szczęśliwy, smutny, zły, itd), typy wydarzeń (techniczne, związane z ludźmi lub organizacją), role (deweloperzy, klienci, itd.) lub specyficzne dla grupy kwestie (np. komunikacja w zespole, relacje z klientami, kwestie techniczne).
Wykorzystanie kolorowych karteczek jest moim zdaniem efektywnym wykorzystaniem czasu. Pozwala już od samego początku grupować fakty i odczucia. Przygotowując czytelną legendę kolorów warto pamiętać o uczestnikach, którzy nie rozróżniają kolorów.
20160520_185014_2

Wyciągnięcie wniosków

Gdy już mamy kolorowy, wielowymiarowy obraz wydarzeń przychodzi czas na zadanie paru pytań. Przykładowe formy podsumowania mogą opierać się na:
czterech krokach: pytania o obserwacje (np. Co widzicie?), reakcje (np. Co was zaskoczyło?), spostrzeżenia (np. Co wam to mówi o projekcie?)  i wnioski (np. Jaką jedna rzecz możemy zrobić inaczej?)
jednym pytaniu: Jaka jest pierwsza rzecz, którą chcesz powiedzieć o tej aktywności?
podsumowaniu dziennikowym: indywidualna refleksja na pytania (np. Co powiedziałaby osoba z zewnątrz o tej sytuacji?) oraz podzielenie się z grupą wybranymi spostrzeżeniami po czasie refleksji
pytaniach w parach: przykładowo „Co ciekawego wydarzyło się podczas tej aktywności?” i „Czego nauczyłeś się o sobie i członkach zespołu?
pytaniu co jeśli: Co jeśli rozpoczęlibyśmy tą aktywność teraz? Co jeśli mielibyście dwa razy więcej czasu na burzę mózgów?
20160520_185120_2
Dla mnie osobiście ciekawe są wzory i zmiany w energii. Często bywa, że to samo wydarzenie wywołuje różne wpływy na uczestników i rodzi kolejne wydarzenia. Pokazuje nam to, że sam zespół lub grupa działa niczym żywy organizm.
Zebranie danych i refleksja to dopiero połowa sukcesu. W kolejnym kroku kluczowe jest przedyskutowanie najważniejszych tematów oraz wspólne znalenienie usprawnień, które pozwolą nam działać lepiej w przyszłości.

Keep it simple

W moim wpisie przedstawiłam wybrane elementy narzędzia Linia Czasu. Więcej informacji o samym narzędziu jak i o możliwościach modyfikacji możecie przeczytać w książce: Agile Retrospectives: Making Good Teams Great: Esther Derby, Diana Larson.
Ja ze swojej strony pragnę tylko dodać „keep it simple”.
Zachęcam Cię do podzielenia się swoimi doświadczeniami i pomysłami, jak poprowadzić grupę tworząc Linię czasu.
Opublikowano:

Czy spotkania w pracy da się lubić?

Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek uczestniczyć, w spotkaniu którego celu tak naprawdę nie rozumiałeś? A może ktoś wysłał Ci w zaproszeniu agendę spotkania, jednak już w trakcie  trwania nie wiedziałeś jak blisko końca jesteś? Albo może dyskutowaliście coś wspólnie, a po wyjściu ze spotkania nie pamiętałeś nic z ustaleń? Większość z nas „siedziała na takich spotkaniach” co najmniej kilka razy. Po takich doświadczeniach u wielu osób pojawia chęć, aby już nigdy więcej nie musieć w nich uczestniczyć …

Wizualne spotkania praktycznie

Prowadząc niedawno spotkanie Agile Wrocław na temat wizualnej facylitacji, opowiadałam w jaki sposób wizualność spotkań może poprawić zapamiętywanie, zwiększyć zaangażowanie uczestników i poczucie własności rezultatów/pomysłów oraz ułatwić syntezę i klaryfikację tematów. A to wszystko poprzez niepozorne wizualne elementy. W trakcie spotkania zaprezentowałam moją koncepcję „jak to zrobić efektywnie”.

visual meeting

Teraz pragnę podzielić się z Wami przykładem z życia mojej pracy wziętym. Chcę pokazać Wam jak wykorzystałam kilka wizualnych elementów w trakcie ostatniego spotkania z jednym z moich zespołów. Mam nadzieję, że pozwoli to Wam zobaczyć wielość możliwości zastosowania wizualnych elementów w trakcie spotkań i dodatkowo zainspiruje Was do nowych form prowadzenia Waszych spotkań.

Kto nie lubi spotkań?

Mam wrażenie, że zbyt często słyszę opinie „ja nie lubię spotkań”. Trochę gryzie się to z moim nastawieniem i rolą, gdzie dbam, aby dedykowane spotkania miały miejsce i efektywnie wykorzystywały czas, zasoby i energię grupy.
Spotkania są niezbędną częścią pracy każdej grupy, dają nam możliwość dzielenia się informacjami, podejmowania decyzji oraz realizacji zadań. Nie każdy o tym pamięta ale spotkania mają drugą ważną rolę – utrzymywanie grupy. Dobre spotkania nie tylko realizują pracę, ale też angażują, wspierają i dodają siły uczestnikom. Dzięki temu poczuciu społeczności/grupy/zespołu mamy więcej energii i entuzjazmu do dalszych działań. Wykorzystanie wizualnej facylitacji ułatwia nam osiąganie tego celu.

Wizualny cel spotkania

Spotkania zaczynają się jeszcze przed realnym rozpoczęciem, zaczynają się w głowach uczestników. Każdy z nich przychodzi ze swoimi oczekiwaniami i wyobrażeniami na temat celu, metody i wyniku. Z mojego doświadczenia, wizualizacja celu spotkania jest jedną z najbardziej przydatnych rzeczy, aby usprawnić przebieg spotkania. Przykładowo może mieć formę prostego obrazka z chwytliwą nazwą zawieszonego w sali albo aktywności angażującej uczestników do graficznego złapania „gorącego tematu” lub indywidualnych oczekiwań (rezultatu na koniec spotkania).
agenda
Wizualna agenda

W opisywanym spotkaniu cel spotkania znalazł się na pierwszym flipcharcie (wizualna agenda). Jak możecie zauważyć na zdjęciu tematem spotkania była „Głębsza Retrospekcja” i wiodący cel spotkania przedstawiłam zespołowi na postawie metafory góry lodowej i tego, że jako zespół potrzebujemy spojrzeć głębiej w formę naszej pracy.

Wspólne rysowanie

Już na początku ważne było dla mnie było poznanie perspektyw każdego z uczestników. Dlatego wymyśliłam krótką, indywidualną aktywność „co jest wyzwaniem naszego zespołu”. W tym celu rozdałam uczestnikom przygotowany wcześniej szablon (format A4). Prosząc na pierwszej stronie o nazwanie wyzwania zespołowego, które każdy z uczestników widzi. Dodatkowo dodałam przestrzeń do refleksji, znalezienia elementów składowych tego wyzwania. Na drugiej stronie (zupełnie pustej) uczestnicy przedstawili za pomocą obrazów jak to widzą.
team challenge
Wyzwaniem zespołu jest…

Wizualne szablony

Planując spotkanie, gdy już wiedziałam w jaki sposób chcę poprowadzić grupę, przygotowałam wizualne flipcharty. Część z nich w formie prezentacyjnej, a część do wspólnego uzupełnienia. W trakcie spotkania odkrywałam je po kolei. Wśród nich znalazły się między innymi:
  • wizualna agenda spotkania – (widoczna powyżej) przedstawiłam ją jako odkrywanie podwodnych elementów góry lodowej. Poszczególne elementy zgłębiające stanowiły zaproponowane przeze mnie aktywności spotkania.
  • wyniki Team Radar – poprosiłam zespół przed spotkaniem o „wskazanie gdzie jesteśmy jako zespół”. W tym celu każdy z uczestników na skali od 0 do 10, dla poszczególnych obszarów określił jak widzi zespół. Wszystkie dane zaprezentowałam w formie koła (gdzie środek wskazywał 0 a okrąg 10), podzielonego na kilkanaście kawałków. Prezentacja wyników w takiej formie pozwoliła nam stworzyć duży obraz,  wyjść z pytaniami i była początkiem ciekawej dyskusji.
  • szablon największy wpływ – do wypełnienia wspólnie z zespołem. Poprosiłam każdego z uczestników o wskazanie 5 obszarów, które mogą mieć największy wpływ na zespół w trakcie kolejnego półrocza. Wykorzystaliśmy karteczki post-it (ponumerowane od 1 do 5). Dzięki przyklejaniu ich na flipchart pojawiło się nieco ruchu w trakcie spotkania.
5 impactful areas
Obszary z największym wpływem na zespół
  • flipchart prezentujący moje obserwacje – zwykle staram się, żeby pomysły na usprawnienia pochodziły od członków zespołu. Tym razem postanowiłam pokazać zespołowi moją perspektywę i czego moim zdaniem potrzebujemy więcej.
SM observation
Obserwacje Scrum Mastera
  • oraz propozycję eksperymentu – przedstawiłam flipchart z wstępnym pomysłem, który opracowałam wspólnie z Product Ownerem. Był to punkt startowy do dalszej dyskusji z zespołem.

Wyniki widoczne dla każdego i wykorzystanie ścian

Zarówno agenda spotkania, jak i poszczególne wizualne flipcharty w trakcie spotkania szybko przechodziły na ściany i okna. Dzięki temu wyniki widoczne były dla każdego.
Do Łańcuchu zrozumienia (Understanding Chain) zaplanowałam wykorzystanie tablicy suchościeralnej. Gdzie przy użyciu pytań i odpowiedzi (różne kolory post-it) mieliśmy określić aktualną sytuację, komplikacje oraz rozwiązanie.
understanding chain
Łańcuch zrozumienia

Tym razem nasza rozmowa poszła w innym kierunku i po omówieniu naszych obserwacji, przeszliśmy do rozważania pomysłu eksperymentu. A następnie do określenia umowy zespołowej, na co się decydujemy. Z tego też powstał kolejny flipchart w trakcie spotkania.

Siła wizualnych spotkań

Czy spotkania mogą być fajne i produktywne? Moim zdaniem TAK! Żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego, gdzie rosnąca złożoność spraw oraz mnogość informacji wymagają od nas coraz większej syntezy i klaryfikacji. Cały czas utwierdzam się w przekonaniu, że czasami jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Jak dla mnie siła wizualnych spotkań płynie nie tylko ze wspierania produktywności i angażowania ludzi w trakcie, ale również z błyskotliwych wizualizacji oraz tworzenia dużego obrazu, który zostaje w naszej pamięci na dłużej.

A jaka jest twoim zdaniem przyszłość wizualności w pracy? Myślisz, że to jest kolejna „moda na chwilę” czy  może coś na dłużej?

 

Opublikowano:

Zaproszenie na otwarte warsztaty z Wizualnej Facylitacji

Pracujesz w miejscu, gdzie komunikacja i współpraca między ludźmi ma znaczenie? Jeśli lepsze spotkania poprawią Twoją pracę to oferta jest właśnie dla Ciebie.

Wizualna Facylitacja Spotkań – oferta warsztatów

Spotkanie przeznaczone jest dla managerów, liderów, konsultantów, trenerów, coachów, moderatorów oraz każdej osoby pracującej z  grupą.

Ulepsz swoje spotkania, warsztaty oraz szkolenia poprzez wizualną facylitację!

Spotkania są niezbędnym elementem pracy każdej grupy, dają nam możliwość dzielenia się informacjami/wiedzą, podejmowania decyzji i realizacji zadań. Niestety czas spędzany na spotkaniach nie zawsze jest efektywny. Odpowiedzią na te wyzwania w trakcie spotkań opartych na dialogu z grupą jest rola Facylitatora i wykorzystanie wizualizacji.
Sama wizualizacja staje się ważną umiejętnością w wielu obszarach życia zawodowego, gdzie potrzebujemy w prosty sposób przedstawić ideę, zobrazować problem, wskazać zależności.

Ludzie potrafią werbalizować swoje myśli i potrafią też je wizualizować!

wizualna facylitacja spotkan

Na spotkaniu dowiesz się jak łatwo przy użyciu pewnych umiejętności facylitatorskich zmienisz swoje spotkania w przyjemne i inspirujące doświadczenia. Spotkanie będzie miało formę wprowadzenia do tematu technik wizualnych. Będzie się składać z tworzenia własnego słownika symboli, kompozycji wraz z praktycznymi elementami przygotowania flipchartów do prowadzenia Twoich spotkań.

Korzyści z udziału w warsztatach

TWORZENIE Rozszerzysz swoje umiejętności tworzenia wizualnych flipchartów
ROZWÓJ Rozwiniesz swój własny styl pisania i rysowania,  łączenia tekstu i grafiki, efektywnego wykorzystania kolorów, rozwiniesz swój własny słownik wizualnych symboli
PRAKTYKA Będziesz potrafił wykorzystać wizualizację projektując bardziej efektywne i bogatsze w wizualnej formie spotkania, warsztaty, prezentacje, konsultacje

O prowadzącej

kopyIMG_8175-Edit (2)
Weronika Kędzierska od 2012 roku jako Scrum Master ułatwia osiąganie wyników indywidualnych i zespołowych, wspiera i koordynuje zespoły pracujące w środowisku zwinnym IT.  W tym celu w trakcie spotkań z zespołami wykorzystuje elementy wizualnej facylitacji.  Jest również dyplomowanym Coachem oraz certyfikowanym Trenerem Biznesu.

Zapisz się na warsztaty Aby zapisać się na szkolenie skorzystaj z formularza na stronie https://weronikakedzierska.wordpress.com/wydarzenia/  lub wyślij maila na adres: weronika.kedzierska@outlook.com . O rezerwacji miejsca decyduje kolejność wpłat na konto.

Data: 04.06.2016 w godzinach 16:00 – 20:00
Cena: 320zł

Każdy z uczestników otrzyma zestaw startowy (składający się z wysokiej jakości markerów), materiały dodatkowe oraz certyfikat uczestnictwa.  W cenę warsztatu wliczone są przerwy kawowe. Wystawiam faktury VAT, proszę o podanie danych w chwili zgłoszenia uczestnictwa.

smart4

Opublikowano:

Jedyną stałą w życiu jest zmiana

 Potrzebujesz zmienić coś w swoim sposobie działania? Wspierasz zmiany organizacyjne albo chcesz ułatwić komuś dokonanie zmiany? A może zaobserwowałeś, że czasami zmiana jednego elementu wywołuje rozległe skutki, pociąga za sobą kolejne zmiany? I zastanawiasz się jak tu zarządzać zmianą?

Strumień zmiany

O tym, że „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” wiedział już Heraklit z Efezu.  Strumień zmiany dotyczy nie tylko przyrody, dużych wydarzeń naszego życia ale jest obecny w najdrobniejszych decyzjach, które podejmujemy dnia. Następujące wydarzenia sprawdzają aktualność naszych wartości, przekonań, celu i misji życiowej. Jeśli wpływ jest stosunkowo mały, zostajemy przy wcześniejszych. Bywa że zmiana może wymagać ponownego odkrycia kim jesteśmy, co robimy i gdzie chcemy iść. Kilka dobrze dobranych słów takim momencie może zmienić ludzkie życie. Zmiana dodatkowo generuje stratę, coś się kończy i coś się zaczyna. Mamy wówczas okazję do refleksji o tym co się skończyło i co możemy teraz zdobyć.

Zarządzanie zmianami

Zmiany dotyczą nie tylko nas samych. Zmieniają się inni ludzie, zmieniają się grupy, organizacje. W dzisiejszych czasach wielu profesjonalistów pracuje ze zmianą. Pojęcia „zarządzanie zmianą” czy „agent zmiany” są częścią codziennego słownictwa w wielu organizacjach. Złożoność zmiany powoduje, że nie możemy jej ignorować. Wymaga to od nas odwagi i zdolności do akceptowania ewentualnych porażek. Kluczowa jest tutaj zdolność do akceptacji zmiany, uczenia się nowych rzeczy oraz oduczania się wcześniejszego sposobu działania.

Poziomy zmiany

Zmiana osobista jest procesem indywidualnym. Nie ma jednego modelu zmiany, który będzie pasował do wszystkich ludzi. To nie jest również proces linearny. Wymaga czasu, zaangażowania, wsparcia i wytrwałości, i co warte podkreślenia – wielkość zaangażowania nie zawsze musi równać się wielkości zmiany. Zmiany mogą występować na różnych poziomach. W ciekawy sposób ujął to Robert Dilts, międzynarodowy coach. Jego Model Neurologiczny opisuje funkcjonowanie człowieka, a także ukazuje schemat dokonywania zmian i uczenia się. Każdy z poziomów zawiera w sobie poziomy niższe. Jeżeli na jakimś poziomie dokonana zostanie zmiana jednego z elementów, to zmiana ta wywołuje efekt na poziomie niższym. Zdaniem Diltsa każdy wyższy poziom posiada większy stopień wpływu na jednostkę, organizm czy system. A im głębiej (wyżej w poziomach modelu), tym o zmianę trudniej…
W górze lodowej poniżej zaprezentowałam „odwrócony model”, gdzie najwyższy poziom Diltsa jest najgłębszym (cel/misja).WP_20160508_002
  • Cel, misja (ang. Spirit) – jest to najgłębszy poziom, rozważamy na nim ważne pytania metafizyczne (po co tutaj jesteśmy? jaki jest nasz cel?). Duchowy wymiar prowadzi i kształtuje nasze życie, podpiera naszą egzystencję
  • Tożsamość (ang. Identity) – to nasze podstawowe rozumienie samych siebie (kim jesteśmy, jakie role życiowe pełnimy?), życiowa misja
  • Przekonania/Wartości (ang. Belief) – to różne idee, które uważamy za prawdziwe i które stanowią podstawę naszych codziennych działań oraz uznawane przez nas wartości (dlaczego w to wierzymy, czym się kierujemy podejmując decyzję?)
  • Umiejętności (ang. Capabality) – to grupy, zestawy zachowań, umiejętności, strategie wykorzystywane przez nas w życiu (jaka wiedza, umiejętności, kompetencje?)
  • Zachowanie (ang. Behaviour) – to specyficzne działanie, które wykonujemy (co robimy, co składa się na wykonywaną przez nas pracę?)
  • Środowisko (ang. Environmental) – to, na co reagujemy, nasze otoczenie, inni ludzie (kiedy? gdzie jest to otoczenie? z kim?)
Najczęściej mamy świadomość poziomów Środowisko-Zachowanie-Umiejętności. Poziomy Przekonania-Tożsamość-Cel często są nieuświadomione. Przy czym większość decyzji podejmujemy nieświadomie, w oparciu o kompas jakim są nasze wartości, kim jesteśmy oraz co jest naszą misją.  Warto podkreślić, że gdy pojawiają się konflikty wewnętrzne, między ludźmi czy nawet między państwami to przyczyn ich źródeł należy poszukiwać właśnie w trzech najwyższych poziomach piramidy Diltsa.

Wpływ poziomów

Zmiany na niższym poziomie niekoniecznie powodują zmiany na wyższym poziomie. Rzadziej się zdarza, że zmiana w środowisku ma wpływ na przekonania. Zmiana na wyższym poziomie zawsze wywołuje efekt na niższym. Pojawia się większe oddziaływanie i przez co wpływ zmiany zostaje na dłużej. Jeśli zatem chcesz zmienić zachowanie to pracuj z umiejętnościami i przekonaniami. Jeśli brakuje Ci umiejętności, pracuj z przekonaniami. Przekonania opierają się na umiejętnościach, które opierają się na zachowaniach, których podwaliny stanowi nasze środowisko. Ważne jest tutaj również wspierające środowisko, które może ułatwić zmianę. Jeśli chodzi o zmiany na poziomie tożsamości i duchowości, ważne jest posiadanie odpowiednich przekonań i możliwości. A przekonania bez odpowiednich umiejętności i potrzebnych zachowań są jak bańki mydlane.

Wykorzystanie modelu

Poziomy Diltsa możemy wykorzystywać na przykład w:
– przygotowywaniu planów zmian organizacji (zmiana misji, identyfikacja na rynku, relacje z klientami i innymi podmiotami) oraz budowy strategii
– określaniu ról (np. analiza roli managera) i relacji pomiędzy ludźmi
– identyfikowaniu przyczyn trudności dla indywidualnych osób, zespołów, organizacji
– zmianach rodzaju pracy/odpowiedzialności oraz w jaki sposób jest realizowana
– praca nad motywacją wewnętrzną w coachingu (zwłaszcza Coaching przez duże „C” na poziomie przekonań i wyższych, na poziomach środowisko-zachowania-umiejętności jest coachingiem zadaniowym).

Co dalej?

W wielu sytuacjach zmiana na poziomie zewnętrznym człowieka musi być poprzedzona zmianą na poziomach wewnętrznych. I nie zawsze mamy prawo do tego, żeby zmieniać poziomy wewnętrzne. Jeśli zatem nie możesz zmienić kogoś, zmień siebie. Zmienisz wówczas relację, która jest między Wami i druga osoba będzie musiała się zmienić. Czasami koncentrujemy się mocno na jednym obszarze chcąc kogoś zmienić, gdy tymczasem zachowujemy się w innym obszarze w taki sposób, że ta osoba umacnia się w tym co robi.
Ciekawa jestem po czym poznasz, na którym poziomie jest „Twoja zmiana” i jak się do niej przygotujesz?