Często lubimy sobie ułatwiać życie, prawda? Kiedy napotykamy na problem, natychmiast szukamy sposobów, aby go rozwiązać. Podjęcie różnych decyzji może wiązać się na przykład ze strategią unikania. Unikamy zajęcia się problemem, odkładamy to na później, albo podejmujemy decyzje, aby uniknąć podobnych trudności w przyszłości.
Zdarzyło mi się to wiele razy, a pewnie i Wam również. W reakcji na problem znajdujemy rozwiązanie. Ale co jeśli to rozwiązanie nie jest najlepsze? A co jeśli przyczyna problemu leży głębiej? Czy zagłębienie się w przyczyny problemów da nam jakąś korzyść?
Szukanie źródeł problemów to jeden z pierwszych kroków, które podejmujemy korzystając z narzędzia Wyzwanie Rozwiązanie Canvas. O samym narzędziu przeczytacie więcej we wcześniejszym wpisie na blogu. Cała idea zakłada, że aby dobrze zaadresować problem, musimy dobrze zrozumieć jego źródło.
Korzystając z Wyzwania Rozwiązanie Canvas, w pierwszym kroku proszę uczestników o napisanie na osobnych karteczkach samoprzylepnych widocznych problemów. Mogą to być problemy w zespole, z produktem, organizacyjne czy z klientami. Bazujemy na faktach, obserwacjach, na tym, co jest widoczne.
Na obrazku poniżej możecie zobaczyć flipchart, który ostatnio posłużył mi do wyjaśnienia koncepcji poszukiwania rzeczywistych problemów uczestnikom warsztatu. Tak, widzicie kolejną górę lodową. Czasami żartuję, że w niemal każdym obszarze biznesowym znajduje się jakaś góra lodowa. I to nie jedna.
W trakcie pracy z grupą możecie wykorzystać format “5 x dlaczego” (5 whys). To znana metoda, która pomaga w identyfikacji głębszych przyczyn problemów. Polega na kilkukrotnym zadawaniu pytania “dlaczego”, aby dotrzeć do korzenia problemu. Każde kolejne “dlaczego” prowadzi nas do kolejnych warstw przyczyn, aż dotrzemy do podstawowej przyczyny problemu. Często jest tak, że tych “ważnych przyczyn jest kilka”. Dodatkowo w wielu przypadkach, prowadząc takie sesje znajdowaliśmy małą przyczynę komunikacyjną…
Ta technika umożliwia nam spojrzenie poza oczywiste symptomy. Dzięki temu możemy podejść do rozwiązania problemu bardziej skutecznie i zapobiec jego ponownemu wystąpieniu.
Ważną rolę odgrywają pytania. Kwestionują one założenia i otwierają nowe perspektywy. Zadajemy pytania nie po to, by szukać winnych, ale by zapoczątkować konstruktywną dyskusję. Dzięki nim możemy nie tylko zbierać informacje, ale też uczyć się, myśleć jasno, krytycznie i strategicznie, rozwiązywać problemy i podejmować decyzje.
Teraz patrzymy na to jak na górę lodową. Wyobraźcie sobie, że te wszystkie widoczne rzeczy stanowią odkrytą część góry lodowej. Co jest ich przyczyną? Co prowadzi do tych problemów? Jakie są źródła tych trudności? Teraz zagłębiamy się głębiej w temat i zapisujemy na osobnych karteczkach nasze przemyślenia.
Jeśli miałaby to być jedna rzecz, którą zapamiętacie to chciałabym, żeby to było, że pytanie “dlaczego” nie zawsze będzie odpowiednie. Często może budzić negatywne emocje. Sami się zastanówcie jakie emocje w was budzi? Wiele osób twierdzi, że sprawia, iż czują się przesłuchiwani nawet jeśli było zadane neutralnym tonem.
Dlatego też warto eksperymentować z innymi sposobami zadawania pytań, na przykład zaczynając od “jak to się stało…?”, “ciekawi mnie…?”, “zastanawiam się…?” czy “czy możesz pomóc mi zrozumieć jakie było uzasadnienie tej decyzji?”.
Jakie były przyczyny, że sięgnęliście po narzędzie Wyzwanie Rozwiązanie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach!
Możliwości szkoleń i programów z facylitacji jest coraz więcej. Jak cudnie 😉 Temat staje się coraz bardziej popularny. Czyżby rozwój kompetencji facylitatorskich dawał ludziom, organizacjom czy społecznościom jakaś wartość? Tym przewrotnym pytaniem chcę Ci ułatwić znalezienie własnych powodów, aby rozwijać się w tym obszarze. Być może zastanawiałeś się już kiedyś jak to jest uczestniczyć w…
Jakie są mocne strony Twoje i Twojego zespołu? O temacie rozwijania talentów i wykorzystywania swoich silnych stron w pracy napisano już wiele. Lata badań prowadzonych przez Instytut Gallupa sugerują, że najbardziej efektywni ludzie to ci, którzy rozumieją swoje silne strony i zachowania. Ale jak znajomość mocnych stron może wpłynąć na współpracę w Twoim zespole? Przekonaj się sam. Pod koniec tego wpisu prezentuję prostą metodę pozwalającą pracować nad rozwijaniem talentów u osób indywidualnych i w zespołach.
W konferencji Agile on the boat zakochałam się już w chwili, gdy poznałam jej nazwę. Od razu wzbudziła moją wielką sympatię a później było już tylko lepiej 🙂 Dwa tygodnie temu wrocławska zwinność wypłynęła na głęboką wodę! Nie bez przyczyny Wrocław bywa nazywany Wenecją Północy. Jest, gdzie popływać – znajduje się tutaj ponad 20 wysp…
Mój ebook “Jak się przygotować na efektywne spotkanie? Celowe, wartościowe i upełnomocnione spotkanie biznesowe” znajduje się na końcowym etapie sprawdzania i powinien zostać wydany w ciągu najbliższych tygodni. Będzie dostępny do ściągnięcia bezpośrenio z mojej strony. Piszę tego ebooka i już nie mogę się doczekać kiedy oddam go w ręce osób, które: – Prowadzą i/lub uczestniczą…
Nie jest tajemnicą, że spotkania w organizacjach zostały uznane za wrogów produktywności. Narzekanie na liczbę spotkań i czas spędzany na spotkaniach to standard, już nie tylko w korporacjach. Zmęczenie spotkaniami jest widoczne nie tylko u pojedynczych osób. Dotyczy wielu zespołów, zwłaszcza tych które zmieniają swój sposób pracy. Coraz więcej organizacji zdaje sobie z sprawę, że…
Dołącz do moich otwartych warsztatów “Facylitacja dla liderów (poziom 1)” w dniu 4 sierpnia. Tematem przewodnim będzie “Zwiększ jakość i podnieś efektywność współpracy grupowej podczas Twoich spotkań!” Podczas tych jednodniowych warsztatów poznasz podstawy efektywnej pracy z grupą, które pozwolą Ci m.in. zadbać o współpracę, zebrać informacje pochodzące od grupy czy zaangażować grupę do otwartości w…