Jedna strona od Wyzwania do Rozwiązania
Sprawa jest pilna. Twój szef lub Twój zespół nalega „musimy szybko rozwiązać ten problem”. Z doświadczenia znasz już takie sytuacje, gdzie wymagane jest natychmiastowe działanie. Jeśli sprawa jest „pilna”, brakuje czasu na dobre rozumienie przyczyn problemu. Trzeba działać już teraz. Być może w przeszłości próbować zebrać więcej informacji, zagłębić się w temat, ale napotkałeś opór lub nie wiedziałeś od czego zacząć. Ten brak przejrzystości może prowadzić do przypadkowych wyborów, rodzącej się frustracji i nieefektywności…
Na każde Wyzwanie jest Rozwiązanie
Jeśli ten scenariusz brzmi aż nazbyt znajomo, mam coś dla Ciebie. Możesz skorzystać z narzędzia „Wyzwanie Rozwiązanie Canvas”, które stworzyłam jakiś czas temu. Niezależnie od tego, czy pracujesz indywidualnie, czy współpracujesz z zespołem, to narzędzie może pomóc w przeanalizowaniu problemu, zidentyfikowaniu pierwotnych przyczyn i przeprowadzeniu burzy mózgów nad potencjalnymi rozwiązaniami.
Osobiście uwielbiam tak zwane one-pagery, pokazujące co najważniejsze na jednej stronie. Strona jest duża (często łączę dwa flipcharty pracując z grupą), ale nadal pojedyncza. Pewnie spotykacie się z wieloma przykładami tego typu narzędzi. Wszystko zaczęło się od Business Model Canvas Osterwaldera – kanwy, która świetnie nadaje się do zrozumienia i oceny modelu biznesowego nowego pomysłu biznesowego lub produktu. Możliwość przedstawienia całej koncepcji na jednej stronie znacznie ułatwia komunikację z innymi. Format pracy prowadzi Cię poprzez poszczególne obszary (musisz tylko je wypełnić), aby zyskać duży obraz tematu. Wyzwanie Rozwiązanie Canvas, nie jest wyjątkiem.
Zamiast rzucać się na głęboką wodę…
Spójrzcie na narzędzie, które pomoże Wam zaadresować wyzwanie (problem w zespole lub organizacji, problem użytkownika lub klienta), które wymaga szybkiego rozwiązania. Zamiast rzucać się na głęboką wodę w poszukiwaniu pierwszego lepszego rozwiązania, Wyzwanie Rozwiązanie Canvas pozwala w kilku krokach na przejście od wyzwania (badanie problemu i określenie źródłowych przyczyn) do definiowanie nowych rozwiązań (przeprowadzenie burzy mózgów, wybór jednego Proponowanego Rozwiązania, określenie wsparcia interesariuszy, zaplanowanie kolejnych kroków).
Dzięki wejściu głębiej w zrozumienie przyczyny źródłowej problemów, jesteście w stanie lepiej zaadresować sposób, aby sobie z nim poradzić. Zobaczcie kolejny wpis na blogu, aby dowiedzieć się więcej o samym temacie wejścia głębiej w problem.
Narzędzie możecie pobrać bezpośrednio z mojej strony, w sekcji Do pobrania. Nie musicie się logować ani zostawiać swoich danych. Chcę, aby korzystanie z tego narzędzia było jak najbardziej dostępne i wygodne dla was, więc możecie od razu zabrać się do pracy, bez zbędnych formalności.
Jak to jest z młodzieżą?
Niedawno miałam okazję wykorzystać to narzędzie podczas warsztatów „Cyberbezpieczeństwo dla młodzieży: Wyzwania i Rozwiązania”. Celem tego warsztatu było wspólne zrozumienie różnych perspektyw oraz przedstawienie aktualnych wyzwań i możliwości związanych z cyberbezpieczeństwem.
Dostosowałam narzędzie do grupy i tematów. Okazało się nieocenione w wykorzystaniu potencjału i kreatywności 30 uczniów szkół średnich. Każda grupa pracowała nad innym tematem (higiena cyfrowa, kompetencje cyfrowe, zapobieganie cyberprzemocy, przeciwdziałanie dezinformacji oraz społeczności w dobie cyfrowej).
Tutaj zobaczcie kilka zdjęć – końcowy rezultat prac.
Jak efektywnie pracować z narzędziem?
Zazwyczaj daję uczestnikom swobodę w wyborze sposobu pracy. Mogą pisać bezpośrednio na Canvie lub na karteczkach samoprzylepnych. Osobiście preferuję karteczki, ponieważ pozwalają one na swobodne przesuwanie, zmiany oraz doprecyzowanie pomysłów. Jeśli uczestnicy piszą odręcznie, zawsze zachęcam ich do pisania drukowanymi literami oraz do łączenia tekstu z elementami wizualnymi. Proste rysunki, mogą ułatwić proces myślenia i pobudzają kreatywność.
Zacznijcie od miejsca, które dla Was jest najbardziej intuicyjne i zobaczcie, dokąd Was to zaprowadzi…
Elementy po lewej stronie Canvy opisują wyzwania, przed którymi stoicie, czy to w kontekście ludzi, firmy, czy użytkowników. Ważne jest, aby zgłębić te problemy – więcej jak to zrobić w kolejnym poście.
Rzeczy po prawej stronie opisują możliwe rozwiązania. Narzędzie ułatwia przejście od burzy mózgów do wyboru konkretnych pomysłów oraz strategii wdrożenia (kto może wspomóc stworzenie i wdrożenie Proponowanego Rozwiązania oraz jak można zmierzyć jego wartość).
Jeśli wypróbowaliście tę lub podobną Canvę w pracy, podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzu lub napiszcie do mnie prywatną wiadomość.