Opublikowano:

Wizualne narzędzie dla Coacha

„Ludzie myślą wizualne” powtarzam te słowa niczym mantrę. Gdy słowa i elementy wizualne wpływają na siebie, tworzy się coś nowego, niezwykłego. Dodatkowo zwiększa się wspólne zrozumienie tematu. Zastanawiasz się: Jak to przenieść na rozmowy indywidualne? Czy potrzebne są mi „niezwykłe umiejętności” (‘bo ja nie potrafię rysować’)? Czy potrzebne są mi super, fancy, drogie narzędzia? Jeżeli interesuje Cię odpowiedź na te pytania to czytaj dalej.

Dwa tygodnie temu miałam przyjemność podzielić się moimi doświadczeniami z grupą Coachów.  Więcej możecie przeczytać w zaproszeniu na wydarzenie „Myślenie Wizualnie jako narzędzie wspierające pracę Coacha”. Moim głównym założeniem podczas warsztatów, było zainspirowanie Coachów, pokazanie możliwości wykorzystania wizualności w ich pracy. Dlaczego ten temat?

Wizualne Myślenie

Coraz więcej osób i organizacji zaczyna doceniać wartość myślenia wizualnego. Praca z wizualnością to skuteczna, angażujące i wszechstronna metoda. Może przynieść wiele korzyści każdej osobie pracującej z grupami i/lub osobami indywidualnymi. Myślenie wizualne stanowi jeszcze niewykorzystany, olbrzymi potencjał do pracy indywidualnej. Aktualnie nacisk na zastosowanie wizualności jest widoczny na poziomie grup i organizacji.

Nierozerwalna integracja słów i wizualnych elementów to właśnie Myślenie Wizualne. Taki sposób pracy ma potencjał, aby połączyć nasze komunikacyjne umiejętności. I uczynić je niesamowicie efektywnymi dzięki wizualnej formie.  Aby rozpocząć wizualną przygodę nie potrzeba zdolności plastycznych. Zacznij od czytelnego pisania na karteczkach post-it i dodawania symboli do testu.
Ja sama naturalnie przenoszę różnego rodzaju narzędzia i techniki z pracy z grupą na pracę indywidualną (i w drugą stronę też). Od samego początku jako coach wykorzystywałam karteczki post-it i wizualne elementy. Bywało, że budziło to zaskoczenie osób z którymi pracowałam 😉

Sposobów i narzędzi do wykorzystania jest całe mnóstwo. Z łatwością można też tworzyć nowe, dostosowane do własnych potrzeb. W swojej pracy indywidualnej próbowałam różnych eksperymentów wizualnych. Aby połączyć pracę zespołową z indywidualnym wsparciem stworzyłam m.in Strengths-Based Team Canvas. Stosowany do rozwoju mocnych stron osób indywidualnych w ramach zespołu. Więcej w moim wcześniejszym wpisie.

Jak zrozumieć drugą stronę?

Teraz chcę się z Wami podzielić jednym z narzędzi, którym zajmowaliśmy się podczas warsztatów z Coachami. Wykorzystywałam już je wielokrotnie w różnych sytuacjach (głównie związanych z pracą grupy). Zrobiłam mały eksperyment i sprawdziłam na grupie coachów czy takie narzędzie byłoby przydatne w ich praktyce. Sądząc po feedbacku narzędzie spodobało się uczestnikom warsztatów.

zdjęcie feedback

Poniżej podzielę się Wami ogólnym zarysem narzędzia. Zapraszam do komentowania, jeśli widzicie nowe możliwości lub sposoby zastosowania.

Czym jest Mapa Empatii?

Mapa Empatii jest narzędziem opartym na współpracy. Wykorzystywanym przez zespoły/grupy do uzyskania głębszego wglądu w potrzeby swoich klientów. Podobnie jak w przypadku User Persona, Mapa Empatii może reprezentować grupę użytkowników (np. segment klientów).

Mapa Empatii została stworzona przez Dave Gray’a w ramach skoncentrowanego na człowieku zestawu narzędzi do projektowania. Narzędzie to pomaga zespołom rozwijać głębokie, wspólne zrozumienie i empatię dla innych. Zyskuje coraz większą popularność wśród zwinnej społeczności (m.in. usprawnienie komunikacji/zrozumienia, polepszanie doświadczeń klientów, projektowanie lepszego środowiska pracy).

Narzędzie zostało opisane m.in. w książkach „Tworzenie Modeli Biznesowych” oraz „Gamestorming”. Z głównym przeznaczeniem – do odkrywania spostrzeżeń na temat klientów.

mapa empatii

Mapa Empatii została stworzona ze specyficznym zbiorem obszarów, które wspierają rozwijanie empatii. Jak widzicie na obrazku powyżej (co widzi, co słyszy, itd.) dana osoba. W najnowszej wersji narzędzie zostało nieco rozbudowane. W trakcie warsztatów pracowaliśmy nad wcześniejszą, prostszą formą. Więcej o samym narzędziu przeczytacie u autora, tutaj.

Wielkim atutem narzędzia jest prostota. Czego potrzebujesz, żeby zacząć? Większego formatu papieru (może być A3 lub flipchart) lub tablicy suchościeralnej. Do tego karteczek post-it oraz markerów/cienkopisów. Oraz otwartej głowy i autentycznej ciekawości aby zrozumieć inną perspektywę. Voilà!

Zmiana perspektywy / osoby

Technika zmiany perspektywy polega na tym, że Coachee patrzy na siebie, na daną sytuację z innych punktów widzenia. Jeden punkt widzenia daje fragmentaryczny obraz całości. Mapa Empatii może się przydać w sytuacji, gdy dana osoba chce spojrzeć bardziej gruntownie przy:

  • Poprawie jakości relacji
  • Zrozumieniu oczekiwań drugiej strony
  • Rozwiązywaniu konfliktów
  • Nabieraniu dystansu do trudnych sytuacji

Narzędzie to pozwala spojrzeć na sytuację oczami innej osoby i dostrzec coś, czego nie dostrzega się z własnej perspektywy. Zebrać więcej informacji, uświadomić sprawy, które są niezrozumiałe gdy uwzględnia się tylko swój punkt widzenia.

Gdybyś był tą drugą osobą to…” 

„Przypuśćmy, że w trakcie rozmowy z … możesz zamienić się z nim miejscami? Jak to wygląda z jego punktu widzenia? Na czym mu zależy? …’ 

Dana osoba staje się przez chwilę inną osobą i dostrzega relacje, sytuację (to co widzi, słyszy, myśli, itd.) nieco inaczej.

Wizualna forma

 
Coachowie w trakcie warsztatów pracowali w parach. Celem ćwiczenia było uzyskanie głębszego poziomu zrozumienia drugiej osoby. 
Na kartce papieru A3 uczestnicy narysowali schemat narzędzia wraz z centralnie położonym symbolem tej osoby. Wykorzystując karteczki post-it i cienkopisy, pisząc, rysując proste elementy i zadając pytania pogłębiające tworzyli głębsze zrozumienie drugiej osoby.
zdjęcie 1
Fot. Organizatorzy ICF Wrocław

Perspektywy

 
W takcie ćwiczenia skupiliśmy się na jednej perspektywie (drugiej osoby). Podczas naszej dyskusji okazało się, że bawić się perspektywami możemy w różny sposób. W tym celu tworzymy osobne Mapy Empatii dla każdej z perspektyw.
1. Perspektywa własna – najprostsza do wyrażenia dla danej osoby; wizualny sposób może pomóc porównać perspektywę własną i drugiej osoby.
2. Perspektywa drugiej osoby (w tej samej sytuacji) – właśnie tą perspektywą zajęliśmy się w ćwiczeniu; polega na spojrzeniu na sytuację oczami drugiej osoby, zamienienie się miejscami (tzw. „wejście w buty”); aby uświadomić sobie czego druga osoba może oczekiwać, jakie są jej potrzeby, itd.
3. Perspektywa niezależnego obserwatora – może być niezależną oceną sytuacji; przeniesienie punktu widzenia do obserwatora (który znajduje się z boku, z tyłu, ponad głowami, blisko czy daleko…); obserwator nie interpretuje zdarzeń, jest niezależny, z dystansem opisuje jak wygląda dana sytuacja.
 

Gdzie jeszcze? 

 
Prócz zastosowania Mapy Empatii do rozwiązywania konfliktów, narzędzie może być przydatne w trakcie przygotowywania się do negocjacji czy rozmów kwalifikacyjnych. A także w każdej sytuacji, gdy dana osoba chce poprawić jakość relacji z inną osobą.
Jak myślisz gdzie jeszcze może znaleźć zastosowanie to narzędzie? Podziel się proszę komentarzem poniżej.

 

Please follow and like us:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *